Nejsem zrovna zastánce vyvěšování
obrazů, plakátu a fotografií na zeď. Někdy mě holá stěna uklidňuje více než
portrét mé babičky. Ale je pravda, že správný obraz na správném místě dokáže
pozvednout i místo nejvyšší hygienické potřeby.
Občas je lepší oprostit se od
citových vazeb. Nehledat místo kam si lupneme rodinné foto z dovolené pod
vodou a nad vodou, ale zamyslet se. Dotvořit celistvost prostoru. Samozřejmě,
že by vystavované dílo mělo pro nás mít konkrétní význam. Raději podobizny
všech sestřenic z keltského kolene z 5. století před Kristem než
unifikované „originály“ květin, lastur a jablek z obchodních domů. Dnes už
by Warhol asi netvrdil nad reprodukcemi Marilyn Monroe v českých bytech,
že šestnáctkrát je lepší než jedna.
Poslední dobou, zhruba 6 let, mě baví díla
hyperrealistická, nejednoznačně kritická nebo ironická.
A i když to občas vypadá, že je
malba vytvořena válečkem na malování čtyřletým dítětem či geniálním slonem v
thajské sloní rezervaci, může pozitivně svou barevností a vnitřním řádem
působit na okolí.
Mezi mé jediné fotografické poznatky patří zjištění přímé
úměry mezi velikostí formátu a banalitou námětu. Čím větší, tím se stává snímek
atraktivnější.
Pohrát si lze nejen ve výběru díla, ale i v jeho
pověšení. Nejen na střed, ale i do rohu, k zemi nebo přes hranu.. Ne vždy
visely obrazy centrálně a ve výšce očí.
by Do supliku
Žádné komentáře:
Okomentovat